Lärande genom deltagande i praktikgemenskaper

Författare

  • Hans Kyhlbäck
  • Marcus Sanchez
  • Björn Stille
  • Monica Nilsson
  • Berthel Sutter

Nyckelord:

deltagande, utveckling, lärande, praktikgemenskap

Abstract

Vår erfarenhet är att teknisk grundutbildning blir bra om sammanhang skapas där studenterna kan lära av varandra och där utbildningen kan ske i nära samverkan med FoU och annan yrkesmässig och professionell verksamhet. I denna artikel driver vi tesen att studenternas lärande i teknisk grundutbildning borde ske mer genom interaktion och deltagande i ”praktikgemenskaper”. Det betyder att lärande är en aspekt av deltagande i en kollektiv och produktiv verksamhet. Med olika exempel visar vi på sammanhang och arrangemang som kan skapa förutsättning för att experimentera med och utveckla lärande genom deltagande i sådana praktikgemenskaper. Slutligen diskuterar vi styrkor och svagheter med att genomföra utbildning i enlighet med våra intentioner.

Downloads

Publicerad

2013-05-15