Instruktioner för laborationsrapportskrivande

Författare

  • Magnus Cinthio
  • Robert Collin
  • Carina Fasth
  • Tomas Jansson

Nyckelord:

Laborationsrapporter, Lärande, Utveckling

Abstract

I denna undersökning studeras hur laborationsrapporter vid LTH motiveras som pedagogiskt moment, hur skrivinstruktionerna är relaterade till lärandemomentet, och om detta kan förbättras. Det visar sig att de flesta instruktioner endast mycket kortfattat motiverar varför laborationsrapporter skrivs även om kursansvariga har ambitiösa mål med momentet. I skrivinstruktionerna finns ofta fler dispositions- och formaliainstruktioner än sådana som syftar till reflektion, till att förbättra skrivandet eller som uppmuntrar till vetenskapligt tänkande. Ett intressant angreppssätt, LabWrite, används vid North Carolina State University at Rayleigh, USA, där laboration och rapport används som ett sätt för studenten att också lära sig ett vetenskapligt förhållningssätt. LabWrite är intressant, men som första steg anser vi att instruktionen kan göras tydligare. Ett förslag är att dela upp den i tre distinkta delar; instruktioner som syftar till kritiskt tänkande, instruktioner om disposition och layout och slutligen instruktioner av teknisk karaktär.

Downloads

Publicerad

2013-05-15