Feedback vid handledning av examensarbete vid LTH

Författare

  • Karin Ericsson
  • Marianne Sandin
  • Anna Sandström
  • Sandra Sernbo
  • Magnus Wikander

Abstract

Den här studien fokuserar på handledarens feedback till examensarbete. Hur man ger bra feedback till
examensarbetare eller andra studenter är något som vi författare har funderat på sedan tidigare. Handledning av
examensarbeten är dessutom den undervisningsform som till störst del berör oss författare - några har handlett
examensarbeten och de övriga kommer troligen att göra det inom de närmaste åren. Syftet med denna studie är
att undersöka hur handledare vid LTH ser på feedback vid handledning av examensarbeten - vad anser de vara
viktigt/mindre viktigt när de ger feedback och hur tar sig detta uttryck konkret i feedbacksituationen? För att
undersöka detta genomförde vi en enkätstudie bland handledare på LTH. Enkäten utformades med utgångspunkt
i sju principer för god feedback-praxis som presenteras av Nicol och Macfarlane-Dick (2006).

Publicerad

2013-01-31