Articles
2007: Högskolepedagogisk introduktionskurs
En framgångsrik projektkurs
- Aurelia Curé
- Maria Karlsson
- Johan Lundin
- Frida Sandberg
- Markus Törmänen
-
Inskickad
-
25 januari 2013
-
Publicerad
-
2013-01-25
Abstract
Projektarbeten används i många kurser för att studenterna ska ges möjlighet att utveckla
kunskaper och färdigheter som är svåra att förmedla i en traditionell föreläsningskurs. Målet
med projektkurser är ofta att studenterna ska tillägna sig andra färdigheter än rena
ämneskunskaper, t.ex. förmåga att arbeta i grupp och att ställa upp en tidsplanering. Det kan
dock vara oklart hur projektkursen ska utformas för att studenterna ska uppnå samtliga mål
och samtidigt trivas med projektarbetet. Här presenteras slutsatser från pedagogisk forskning
kring hur projektkurser bör utformas för att vara framgångsrika. Utifrån dessa resultat
analyseras en projektkurs på LTH, Algoritmer i signalprocessorer för att ta reda på de
faktorer som gör att den fungerar bra, samt möjligheter att utveckla kursen.
Liknande artiklar
-
Manouchehr Hassanzadeh,
Joakim Malm,
Anders Robertson,
Datorinslag i teknisk högskoleundervisning - en utvärdering av Byggteknik- och Ekosystemteknikprogrammets datoranvändning
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2003: Inspirationskursen
-
Niclas Andersson,
Christina Glans,
Anne Landin,
Stefan Olander,
Mats Persson,
Byggprocessen – en kurs för alla
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2001: Inspirationskursen
-
Per Becker,
Henrik Enquist,
Oskar Larsson,
Peter Lundqvist,
Birgitta Nordquist,
Casemetodik
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2007: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Elna Heimdal Nilsson,
Peter Falck,
Per Falås,
Ia Rosenlind,
Malin Lindstedt,
Självutvärdering i problembaserad inlärning
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2010: Högskolepedagogisk introduktionskurs
Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.