Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Articles

2007: Högskolepedagogisk introduktionskurs

En framgångsrik projektkurs

  • Aurelia Curé
  • Maria Karlsson
  • Johan Lundin
  • Frida Sandberg
  • Markus Törmänen
Inskickad
25 januari 2013
Publicerad
2013-01-25

Abstract

Projektarbeten används i många kurser för att studenterna ska ges möjlighet att utveckla
kunskaper och färdigheter som är svåra att förmedla i en traditionell föreläsningskurs. Målet
med projektkurser är ofta att studenterna ska tillägna sig andra färdigheter än rena
ämneskunskaper, t.ex. förmåga att arbeta i grupp och att ställa upp en tidsplanering. Det kan
dock vara oklart hur projektkursen ska utformas för att studenterna ska uppnå samtliga mål
och samtidigt trivas med projektarbetet. Här presenteras slutsatser från pedagogisk forskning
kring hur projektkurser bör utformas för att vara framgångsrika. Utifrån dessa resultat
analyseras en projektkurs på LTH, Algoritmer i signalprocessorer för att ta reda på de
faktorer som gör att den fungerar bra, samt möjligheter att utveckla kursen.