Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Articles

Vol 11 (2021): LTH:s pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings

Aktivt inlärningsseminarium för undervisning av komplexa problem för förstaårsstudenter

  • Akram Abdul Hamid
Inskickad
26 januari 2022
Publicerad
2022-01-26

Abstract

Denna artikel behandlar utformningen av en omarbetad projektuppgift och ett nytt diskussions- seminarium i en kurs för förstaårsstudenter på brandingenjörsprogrammet. Seminariet, som sker i slutet av kursen, tillämpar aktiva inlärningstekniker för att hjälpa studenterna i deras framsteg inom SOLO-taxonomin. Genom processen tillämpar studenterna tidigare erövrade kunskaper i ett verklighetsliknande scenario som gör det möjligt för dem att koppla ihop teori och praktik, förbereder dem för framtida arbete, befäster den kunskap de förvärvat, och korrigerar eventuella missuppfattningar. Genom kamratgranskning måste de dessutom försvara de beslut de tar, och genom återkoppling från läraren förstärker de den kunskap de har förvärvat och vägleds till en bättre förståelse av ämnet.