Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Conference proceedings – Presentations

Vol 12 (2023): LTH:s pedagogiska inspirationskonferens – Processdings

Vägen till yrkesskicklighet – Attityder till kunskap och problemlösning

  • Christian Uhr
  • Stefan Svensson
Inskickad
11 december 2024
Publicerad
2024-12-18

Abstract

Publikationen redovisar delar av resultaten från en longitudinell enkätstudie som är genomförd bland studenter som läser påbyggnadsutbildning i räddningstjänst vid MSB:s skola i Revinge. Samtliga studenter har bakgrund som utbildade brandingenjörer, varav många har sin bakgrund från LTH. Studien är ett försök att bättre förstå hur attityder till kunskap och problemlösning förändras under den ett år långa utbildningen. En sådan förståelse kan fungera som bränsle till pedagogiska diskussioner, även utanför det aktuella utbildningsområdet. Resultaten presenteras utifrån rubrikerna: (1) Självskattning av kompetens inom ledning, (2) Uppskattat behov av kunskap och behov av framtida lärande, samt (3) Syn på problemlösning. Sammantaget indikerar resultaten bland annat att studenterna ser ett större behov av kunskap ju mer kunskap de får sig till dels.

Liknande artiklar

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.