Vägen till yrkesskicklighet – Attityder till kunskap och problemlösning
Nyckelord:
Attityder till kunskap, lärande, problemlösningAbstract
Publikationen redovisar delar av resultaten från en longitudinell enkätstudie som är genomförd bland studenter som läser påbyggnadsutbildning i räddningstjänst vid MSB:s skola i Revinge. Samtliga studenter har bakgrund som utbildade brandingenjörer, varav många har sin bakgrund från LTH. Studien är ett försök att bättre förstå hur attityder till kunskap och problemlösning förändras under den ett år långa utbildningen. En sådan förståelse kan fungera som bränsle till pedagogiska diskussioner, även utanför det aktuella utbildningsområdet. Resultaten presenteras utifrån rubrikerna: (1) Självskattning av kompetens inom ledning, (2) Uppskattat behov av kunskap och behov av framtida lärande, samt (3) Syn på problemlösning. Sammantaget indikerar resultaten bland annat att studenterna ser ett större behov av kunskap ju mer kunskap de får sig till dels.