Hur ökar man insikten om det egna lärande och det egna lärandets framgång hos studenten?

Authors

  • Eva Frühwald
  • Jenny Hällström
  • Elisabeth Kjellsson
  • Martijn van Praagh
  • Marilyn Rayner
  • Julia Sonnerup

Abstract

Denna rapport redovisar ett grupparbete i högskolepedagogik, där vi utgått från ett problem
som en av gruppdeltagarna kommit i kontakt med. Bakgrunden är en 10-poängskurs där olika
tematiska moment ingår.
Ett lag på 5 lärare tar hand om olika teman. Både föreläsningar, övningar och laborationer
förekommer i de olika momenten. Studenterna arbetar mycket i grupp, och de ska leverera
både laborationsrapporter och ett övergripande projektarbete. Det finns flera deadlines under
kursens gång. Kurslitteraturen är mycket begränsad. Det krävs mycket egna initiativ från
studenternas sida redan från början.
Kursutvärderingens resultat kan spela en stor roll för lärarurvalet till nästa kursomgång och
för antalet sökande till nästa termin.
Kursutvärdering visade
A. Ett stort missnöje med kursen från studenternas sida, de kände sig ”vilsna”.
B. Kursmålen ansågs uppnådda av både studenter och lärare, dock särskilt av lärarna.

Vi har valt att analysera problemet genom att välja olika aspekter på insikter och upplevelse
av lärandet, genom att först ställa ett antal frågor som kan grupperas inom några områden.
Därefter har dessa områden analyserats där problem och möjliga åtgärder diskuterats.
Situationsbeskrivningen är relativt specifik men analyserna är mer generellt hållna. Resultatet
av åtgärderna och därmed syntesen beror på varje situations givna förutsättningar och en
anpassning måste göras för varje specifikt fall.

Published

2013-01-25