Laborationsförhör i Reklerteknik AK

Authors

  • Andreas Stolt
  • Karl Berntorp
  • Majed Sammak
  • Martin Hast

Abstract

Reglerteknik AK är en kurse som de allra flesta studenter vid LTH kommer i kontakt med under sin studietid. Kursen, som syftar till att ge en introduktion till de återkopplade systemens värld, har funnits i sin nuvarande form i cirka 25 år. Därför är det inte svårt att förstå att kursen är väl genomarbetad och inte genomgår några större förändringar särskilt ofta. I anslutning till den andra laborationen hittas de mest krävande förberedelseuppgifterna. Förutom att studenten ska göra ett antal förberedelseuppgifter av varierande svårighetsgrad och omfattning, ingår det vid laborationens början ett skriftligt test. Tester, som vid införandet var ämnat att ge studenten incitament att komma igång med kursen, består av ett par uppgifter av enklare räknekaraktär. Denna rapports utgångspunkt är att klargöra huruvida testet bidrar till förståelseinriktad inlärning, eller om testet numera begagnas enbart för att traditionen säger så. Genom intervjuer och enkätsvar med studenter, doktorander och kursledare framgår att det skriftliga testet visserligen inte stimulerar till förståelsebaserat lärande, men att ett test av någon form är av godo för alla inblandade parter. Därför är författarnas slutsats att ett förhör även i fortsättningen ska hållas i anslutning till laborationen. Slutligen ges en rad förslag på åtgärder och förbättringar.

Published

2013-01-31