Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2024: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education

Effekter av Covid-19-pandemin på studier vid LTH: en jämförelse mellan innan, under och efter pandemin

  • Gustav Arvidsson
  • Isa Clementsson
  • Daniel Holst
  • Elna Svegborn
  • August Thomasson
Submitted
April 5, 2025
Published
2025-04-05

Abstract

I samband med den plötsliga uppkomsten och spridningen av viruset SARS-CoV-2 i mars 2020 tvingades flera delar av samhället snabbt omställa till en vardag där social interaktion vreds ned till ett minimum. Arbetsplatser och skolor fick snabbt omställa till att kunna bedriva sin verksamhet på distans. Flera studier har gjorts på pandemins och den sociala distanseringens effekter på undervisning och lärande.

I denna rapport har vi, med utgångspunkt i CEQ-data - en typ av kursutvärderingsenkät som studenter vid LTH får fylla i - undersökt dels om olika aspekter av hur studenterna ser på studierna påverkats under själva pandemin, dels om det finns några kvarvarande effekter även efter att studenterna återvänt till utbildningen på Campus efter pandemins slut. Det görs även en analys av om studentgrupper på olika program tycks ha påverkats annorlunda.

Resultatet visar inte på några signifikanta skillnader över hur studenterna upplevde kurserna innan, under och efter pandemin. Man kan se svaga indikationer på att studenterna generellt upplevde undervisningen som sämre under pandemin, jämfört med innan och efter, men att examinationen överlag upplevdes som mer förståelseinriktad under pandemin jämfört med innan och efter. Olika program tycks ha påverkats olika. Studenter på E-programmet tycks missnöjda med fler aspekter av undervisningen under pandemin, medan studenter på D-programmet överlag tycks ha blivit mer nöjda med många aspekter av undervisningen under pandemin. Skillnader mellan programmen kan tyda på att programkulturen har en viss effekt på hur studenter uppfattar lärandesituationen på en kurs. Överlag är förändringarna så små att det är svårt att uttala sig definitivt. Utifrån datan tycks pandemin inte ha haft några extrema effekter på studenters uppfattning om kurskvalité.