Inom svensk högre utbildning finns det en bristfällig matchning mellan utbildning och arbetsmarknad. Samtidigt påvisar samlad forskning att ökad arbetslivsintegration i högre utbildning har flera positiva effekter. Syftet med denna uppsats är därför att praktiskt underlätta och guida den universitets- eller högskolelärare som vill hitta lämpliga verktyg för en effektiv integration av arbetslivet i en kurs, med utgångspunkt i studenternas lärprocesser.
Denna rapport fokuserar på ökad arbetslivsanknytning genom att närmare studera
undervisningsformerna gästföreläsare, projektgrupper och verksamhetsförlagd praktik. Även
om arbetslivsanknytning genomgående har ansetts positivt av både studenter och lärare, så
finns det ändå moment som måste tas i beaktande för att syftet ska bli det eftersträvade för
såväl studenter, lärare som deltagare från arbetslivet. Till exempel bör medverkande från
arbetslivet sättas in kursens syfte och mål för att kunna lägga gästföreläsningar på en lagom
nivå eller för att specificera en lämplig uppgift för en projektgrupp. Vid verksamhetsförlagd
praktik är det viktigt att studenterna har de rätta teoretiska och praktiska kunskaper innan
kursen genomförs. Med tanke på de positiva effekter som en bra arbetslivsanknytning kan
uppnå, den positiva respons till arbetslivsintegration som denna studie uppvisar samt att det inte tycks ta allt för mycket tid i anspråk av vare sig lärare eller näringsliv, bör denna form av
integration utvecklas ytterligare i framtiden.