Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2025: Collegial Project Course: Assessment

Ansvarsfull användning av generativ AI i kursprojekt – om styrning, kursdesign och examination

  • Fredric Bauer
  • Stefan Larsson
Submitted
July 3, 2025
Published
2025-07-03

Abstract

Denna projektrapport behandlar utmaningarna som generativ AI (GAI) medför för högre utbildning, med särskilt fokus på examination och akademiskt skrivande. Författarna analyserar frågan genom en förenklad fallstudie av en kurs (Smart City Governance, VFTN75/TFRP60) som gavs vid LTH under höstterminen 2024. Rapporten belyser den pågående debatten om GAI i akademin, där vissa varnar för naiv teknikoptimism medan andra ser möjligheter till fördjupad inlärning. En central utmaning är att säkerställa att studenter utvecklar nödvändiga skrivfärdigheter samtidigt som man hanterar risken för otillåten användning av GAI-verktyg. 

I fallstudiekursen implementerades en tillåtande men transparent policy för GAI-användning, tillsammans med flera förändringar i kursupplägget, inklusive fler delinlämningar och muntlig examination. Studentfeedback visade generellt positiva reaktioner till den transparensinriktade policyn, men efterlyste tydligare riktlinjer för användning, exempelvis vad ett “disclosure statement” bör innehålla, och kommunikation om själv policyn i kursen. 

Vi ser att det framöver är nödvändigt att integrera sätt att hantera GAI i utbildningen snarare än att försöka förbjuda verktygen. I linje med andra universitets implementerade riktlinjer som rekommenderar en kombination av olika examinationsformer ser vi att riskerna kan hanteras genom tydlig kommunikation om tillåten användning, och ökat fokus på process genom flera inlämningar och handledning. Samtidigt noteras att denna approach är resurskrävande, vilket skapar spänningar i relation till minskande resurstilldelning för undervisning.