Examensarbeten som utbildningsresurs och pedagogiskt verktyg?

Authors

  • Daniel Nordigården
  • Jakob Rehme

Keywords:

case, casebaserat lärande, examensarbeten

Abstract

Syftet med detta papper är att visa på
lärdomar och fallgropar vid utvecklingen av casebeskrivningar
utifrån examensarbeten. Att utveckla casebeskrivningar ger
för läraren en god insikt hur ett case kan användas i
utbildningssammanhang men är resurskrävande. För att på en
kontinuerlig bas kunna utveckla casebeskrivningar från
examensarbeten krävs ett nära samarbete med studenter,
redan i starten av examensarbetet. Ett arbetssätt skulle kunna
vara att studenterna parallellt tecknar ner undervisningscaset i
en förhållandevis standardiserad mall, där de grundläggande
elementen för caseundervisningen finns med. En sådan process
är dock helt beroende av den individuella handledaren. För att
få upp volymen och kvaliteten av case krävs därför en
överenskommelse inom och/eller mellan avdelningar att införa
en standardiserad mall för casebeskrivningar som en del i
examensarbetesprocessen. Detta är något som dock behöver
bedrivas på frivillig basis.

Published

2016-08-30