”Barn ska få vara barn”. En intervjustudie kring könsneutralitet, normkritik och genuspedagogik i förskolan

Authors

  • Alexandra Maliganis Human Rights Studies, Lund University

Keywords:

genus, jämställdhet, förskola, könsneutralitet, normkritik, genuspedagogik, könsstereotyper, genusmedvetenhet, barns rättigheter

Abstract

Uppsatsen belyser jämställdhets- och genusarbete på några svenska förskolor. I studiens centrum står tre fokusområden, vilka även format huvudfrågeställningen: Hur ser verksamhetsansvariga på tre olika förskolor i Skåne på könsneutralitet, normkritik och genuspedagogik i den egna verksamheten? Val av fokusområden beror på deras aktuella ställning i jämställdhetsfrågor inom förskolan. Intervjuer har genomförts med förskolechefer på tre förskolor i Skåne. Intervjuguiden har beaktat förskolans läroplan och ett dokument från Delegationen för jämställdhet i förskolan. Analysen är utformad med fokus på barns rättigheter; i denna del granskas intervjusvaren utifrån ett rättighetsperspektiv.

References

Bodén, Linnea, ”Könsneutralitet och kompensatorisk pedagogik. Dominerande föreställningar i förskolans jämställdhetsarbete”, i Hillevi Lenz Taguchi, Linnea Bodén & Kajsa Ohrlander (red), En rosa pedagogik – jämställdhetspedagogiska utmaningar, Liber AB, Stockholm, 2011.

Davies, Bronwyn Hur flickor och pojkar gör kön, Liber, Stockholm, 2003.

Dolk, Klara, ”Olikhet, aktivism och kritiskt tänkande i förskolan. Nedslag i Australien och Sverige”, i Hillevi Lenz Taguchi, Linnea Bodén & Kajsa Ohrlander (red), En rosa pedagogik – jämställdhetspedagogiska utmaningar, Liber AB, Stockholm, 2011.

Dolk, Klara, Bångstyriga barn - Makt, normer och delaktighet i förskolan, Ordfront Förlag, Stockholm, 2013.

Eidevald, Christian & Hillevi Lenz Taguchi, ”Genuspedagogik och förskolan som jämställdhetspolitisk arena”, i Hillevi Lenz Taguchi, Linnea Bodén & Kajsa Ohrlander (red), En rosa pedagogik – jämställdhetspedagogiska utmaningar, Liber AB, Stockholm, 2011.

Ferguson, Lucinda. ”Not Merely Rights for Children, but Children’s Rights: The Theory Gap and the Assumption of the Importance of Children’s Rights”. International Journal of Children’s Rights, 21, 2013, 177-208.

Ohrlander, Kajsa, ”Den rosa pedagogiken – återtagandet”, i Hillevi Lenz Taguchi, Linnea Bodén & Kajsa Ohrlander (red), En rosa pedagogik – jämställdhetspedagogiska utmaningar, Liber AB, Stockholm, 2011.

Ärlemalm-Hagsér, Eva & Ingrid Pramling Samuelsson, 2009, ”Många olika genusmönster existerar samtidigt i förskolan”, Pedagogisk forskning i Sverige, årg. 14, No. 2, (89-109).

Läroplan för förskolan, Lpfö 98. Reviderad 2010, Upplaga 2, Skolverket, Stockholm, 2011.

Intervjuer, genomförda våren 2014

Intervju med förskolechef 1

Intervju med förskolechef 2

Intervju med förskolechef 3

Downloads

Published

2015-11-23