E-boken som pedagogisk resurs

Författare

  • Åsa Forsberg
  • Andreas Josefsson
  • Lena Landgren
  • Ellen Fall

Abstract

Texter i digital form får allt större spridning,
också inom högskolesektorn. Förlagsutgiven litteratur görs
tillgänglig som e-bok, och trenden är numera att vetenskapliga
tidskrifter i allt större utsträckning publiceras elektroniskt.
Samma trend har dock ännu inte nått det
undervisningsmaterial som lärarna själva producerar vid
universitet och högskolor.
Den är tillgänglig oberoende av tid och rum, inte bara i
datorn utan också i mobila applikationer som mobiltelefoner
och surfplattor. Det är möjligt att integrera multimedia. Om
den är skapad i rätt format är e-boken tillgänglig för alla, även
för personer med någon form av lässvårighet. Den är sökbar i
biblioteksdatabaser. Den är relativt enkel att uppdatera.
Många lärare vid Lunds universitet framställer
studiematerial till sina kurser i form av kompendier,
handledningar och andra typer av texter. Detta material
distribueras i antingen tryckt eller digital form till studenterna.
Digitalt rör det sig främst om pdf- och word-filer. Idag finns
tekniska möjligheter att skapa mer komplexa digitala
dokument och i dessa t.ex. integrera multimedia i olika former.
Vi kan här prata om e-böcker.
Vid Lunds universitet har projektet E-boken som
pedagogisk resurs genomförts för undersöka hur lärares
produktion av e-böcker kan stödjas och främjas.

Downloads

Publicerad

2016-08-30