Bedömning av pedagogisk meritering

Författare

  • Kristina Nilsson

Nyckelord:

Anställningsordning, Högskolelagen och Högskoleförordningen, Högskolepedagogisk utbildning, Pedagogisk meritering

Abstract

Enligt Högskoleförordningen skall vid bedömning av behörighet till professors-, lektors- eller adjunktstjänster lika stor omsorg ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som prövningen av den vetenskapliga skickligheten. Det framgår dessutom att lektorer och adjunkter skall ha genomgått högskolepedagogisk utbildning. Här i denna artikel följer en kortfattad sammanställning av vilka kriterier som anges vid bedömning av pedagogisk skicklighet, i vilka dokument dessa kriterier återfinns och om dessa dokument gäller på lokal eller nationell nivå. Dessutom följer en kort beskrivning av vilken behörighet som krävs för att bedöma om den pedagogiska skickligheten är uppfylld. De aktuella förutsättningarna vad gäller pedagogisk meritering och bedömning av denna diskuteras med fokus på ett par angelägna frågeställningar. Frågan om pedagogisk meritering är under utveckling och de dokument som refereras till i nedanstående text är de som är aktuella vid tidpunkten för denna artikels sammanställning.

Downloads

Publicerad

2013-05-15