Frågeställningar i examensarbeten
Nyckelord:
Frågeställningar, examensarbeten, forskningsfrågaAbstract
För att klara examinationsmålen icivilingenjörsexamen (SFS 1993:100 bilaga 2) ska varje student
visa förmåga att med helhetssyn kritiskt, självständigt och
kreativt identifiera, formulera och hantera komplexa
frågeställningar. För att öka förståelsen för hur
forskningsfrågan identifieras, formuleras och hanteras vid
LTH har ett tjugotal examensarbetsrapporter från olika
institutioner granskats. Granskningen har utgått från
rapporternas inledande och avslutande kapitel för att se om
forskningsfrågan tydligt formuleras i inledningen och om den
besvaras i slutsatserna. Utifrån det material vi har studerat och
publicerad litteratur kan vi konstatera att det är ett allmänt
problem att studenter på masters-nivå överlag har liten vana
vid att hantera komplexa frågeställningar. Det tycks finnas
bristande kunskaper om vad vetenskaplighet/vetenskaplig
metodik/vetenskaplig tradition innebär för vad som ska
presenteras och vi kan konstatera att det både på LTH och i
stort finns ett behov för åtgärder för att på ett mer effektiv sätt
träna studenter i detta. Att litteraturen inom detta område är
begränsad visar på både behovet men kanske också
svårigheter att identifiera precis hur detta kan göras. Vi
identifierade detta som ett viktigt utvecklingsområde för
handledare av examensarbeten inom
civilingenjörsutbildningarna på LTH, som dock också kan
komma att behöva stöd av nya strukturer och systematiska
åtgärder för att nå gemensamma mål för hela fakulteten.
Downloads
Publicerad
2016-08-30
Nummer
Sektion
Artiklar