Utveckling av en arena för kommunikation mellan studenter i olika ämnen inom ramen för deras respektive utbildningsmål

Författare

  • Per Odenrick
  • Mikael Blomé

Nyckelord:

pedagogisk utveckling, kommunikationsarena, utbildningssamarbete, kursutveckling

Abstract

Projektet syftar till att skapa ett möte mellan studenter och lärare från utbildningsprogram på LTH och Pedagogiska institutionen. Detta kan medverka till att kunskapsbildningen inom repektive utbildning utvecklas, samt bilda underlag till att kurser på utbildningarna utvecklas. Studenter i pedagogik har utfört deltagande observationer i undervisningen på LTH som en av sina upgifter under studier på nivån 21-40 p pedagogik. Deras arbete redovisas för lärare och studenter på LTH och utgör ett underlag för utvärdering och utveckling av undervisning och studier på utbildningen inom LTH. Projektet leder också till ett nära samarbete mellan lärare från de medverkande kurserna, vilket leder till att en organisatorisk arena skapas för en ny typ av kommunikation kring utbildningens kontinuerliga utveckling. Modellen har prövats under tre terminer och visat sig stimulea till reflektioner om vad som händer vid olika undervisningsmöten.

Downloads

Publicerad

2013-05-21