Pedagogisk förändring av arbetsvetenskapskurser i några olika utbildningsprogram vid LTH

Författare

  • Mats Bohgard
  • Fredrik Rassner
  • Joakim Pagels
  • Mikael Blomé
  • Lars Hanson
  • Per Odenrick
  • Gerd I. Johansson
  • Lars-Göran Swensson
  • Åsa Ek
  • Anders Gudmundsson

Nyckelord:

arbetsvetenskap, PBL, pedagogiskt förändringsarbete, kursutveckling

Abstract

Vi har genomfört genomgripande förändringar i obligatoriska grundkurser i arbetsvetenskap. Förändringarna har genomförts som en utvecklingsprocess i vilken samtliga lärare som deltagit i kurserna har medverkat. Processen startade med konsulthjälp från Universitetspedagogiskt centrum vid Lunds universitet, fortsatte med kompetensutveckling av oss själva och följdes av några utvecklingsprojekt, varefter från grunden förändrade kurser genomfördes under fyra år. Den nya uppläggningen medförde att vi fick positiva attityder i studentenkäterna när det gällde två av kurserna i årskurs 2 i vilken medodiken genomfördes fullständigt. I en kurs, som gavs i årskurs 1 och i vilken den nya uppläggningen endast delvis genomfördes blev studentattityderna negativa.

Downloads

Publicerad

2013-05-20