Pedagogisk förändring av arbetsvetenskapskurser i några olika utbildningsprogram vid LTH
Nyckelord:
arbetsvetenskap, PBL, pedagogiskt förändringsarbete, kursutvecklingAbstract
Vi har genomfört genomgripande förändringar i obligatoriska grundkurser i arbetsvetenskap. Förändringarna har genomförts som en utvecklingsprocess i vilken samtliga lärare som deltagit i kurserna har medverkat. Processen startade med konsulthjälp från Universitetspedagogiskt centrum vid Lunds universitet, fortsatte med kompetensutveckling av oss själva och följdes av några utvecklingsprojekt, varefter från grunden förändrade kurser genomfördes under fyra år. Den nya uppläggningen medförde att vi fick positiva attityder i studentenkäterna när det gällde två av kurserna i årskurs 2 i vilken medodiken genomfördes fullständigt. I en kurs, som gavs i årskurs 1 och i vilken den nya uppläggningen endast delvis genomfördes blev studentattityderna negativa.Downloads
Publicerad
2013-05-20
Nummer
Sektion
Artiklar