Förändring av kursen Människan och teknologin för första årskursen i Infocomprogrammet

Författare

  • Mats Bohgard
  • Martin Höst
  • Fredrik Rassner
  • Martin Trulsson
  • Fredrik Wesslén

Nyckelord:

pedagogiskt förändringsarbete, kursutveckling, PBL, studentmedverkan

Abstract

Tidigare har det gjorts genomgripande förändringar i grundkurser i Arbete Människa Teknik med en uppläggning baserad på PBL-liknande metodik. Då liknande kursupplägg gjordes för kursen Människan och teknologin för Infocomprogrammet blev det kraftigt negativa reaktioner från studenterna och deras prestationer var dåliga. Institutionen, utbildningsnämnden och studierådet bildade då en utvecklingsgrupp som systematiskt och förutsättningslöst gick igenom och förändrade kursens uppläggning. Möjliga pedagogiska metoder, undervisningsformer, återkopplingar med mera inventerades, varefter en förändrad kursuppläggning formulerades och genomfördes. Resultaten visar att studenternas prestationer förbättrades avsevärt. Dock är fortfarande ungefär hälften av teknologerna negativa till kursen. Målen upplevs inte som tillräckligt tydliga liksom kraven på de förväntade prestationerna. Många studenter har fortfarande svårt att se en röd tråd i kursen. Slutsatsen från förändringsarbete är att den nya kursen innebar en förbättring men att det krävs ytterligare utveckling om studenternas attityder ska bli mer positiva.

Downloads

Publicerad

2013-07-01