Kvalitativ bedömning av pedagogisk kompetens – en tvådimensionell matrismodell

Författare

  • Thomas Olsson
  • Lotta Antman
  • Pernill Hammar Andersson
  • Shirley Booth

Nyckelord:

Kvalitativ bedömning, pedagogisk portfölj, didaktik, högskolepedagogik, förmedlingsperspektiv, lärandeperspektiv

Abstract

I ett utvecklingsinriktat forskningsprojekt kring LTHs Pedagogiska Akademi har vi utvecklat en tvådimensionell matrismodell. Modellen kan användas som ett viktigt hjälpmedel vid kvalitativ bedömning av pedagogisk kompetens. Forskningen har baserats på dokument, observationer och intervjuer som tolkats med hjälp av didaktisk teori och högskolepedagogisk teoribildning. Modellen möjliggör en bedömning av pedagogisk kompetens utifrån två dimensioner: graden av helhetstänkande, som varierar från atomistisk till holistisk samt graden av forskande förhållningssätt, som varierar från oreflekterat till reflekterat. Den didaktiska triangeln kan användas för analys av undervisningssituationer och innehåller läraren, studenten och ämnet som noder i en triangel. Vi har använt den didaktiska triangeln för att visualisera lärares perspektiv på undervisning i antagningsprocessen till Pedagogiska Akademin. Lärares olika fokus – på noder, relationer eller helheter – varierar mellan förmedlingsperspektiv och lärandeperspektiv. Matrismodellen är också användbar inom andra högskolepedagogiska områden som vid lärarförslagsnämnders bedömning av pedagogisk kompetens eller kvalitativa bedömningar inom grundutbildningen av tekno-loger.

Downloads

Publicerad

2013-05-15