Kursplaner för läkarutbildningen termin 6 och 7, Lunds universitet

Läkarprogrammet (Projektkurs) 2010-04-07

Författare

  • Alf Tunsäter
  • Kerstin Westman

Abstract

Kursplaner är ett betydelsefullt instrument för undervisande lärare men framför allt ett viktigt dokument för studenten, och kanske särskilt då kunskapsstoffet är stort och omfattande. En ytterligare aspekt är att betrakta kursplanen som ett verktyg för stimulans till djupinlärning och till en progression i kunskap, förmåga, men även attityd och förhållningssätt. Vi har i detta projekt studerat vad som finns dokumenterat vad gäller utformning av kursplaner och då särskilt uppställda kursmål, eller som det hellre bör uttryckas ”förväntade läranderesultat”. Under 2009 genomfördes ett planeringsarbete för att strukturera om termin 6 och 7 på läkarutbildningen vid medicinska fakulteten vid Lunds Universitet, där vi båda deltog aktivt i arbetet med att författa de nya kursplanerna för dessa två terminer. Härefter har vi gjort en analys av de föreslagna kursplanerna. Den största svårigheten som vi har upplevt då vi skrivit de förväntade lärandemålen är att göra dem såväl överskådliga som detaljerade. Dessutom måste de vara giltiga under en rimlig tidsperiod. Önskvärt vore att man utvärderade kursplanerna efter att de varit i bruk under några terminer.

Downloads

Publicerad

2010-04-07