Är resultatet rimligt? Pedagogiska reflektioner kring LTH-studenters förmåga till kritiskt tänkande och rimlighetsbedömningar

Authors

  • Stephen Burke
  • Eva Eriksson
  • Gunnar Modig
  • Christian Sohl
  • Cartin Tufvesson

Abstract

Kritiskt tänkande och rimlighetsbedömning förutsätts vara grundläggande förmågor som en nyexaminerad civilingenjör ska besitta. Men dessvärre har dagens LTH student sämre förmågor än för tio år sedan. Räknehjälpmedel, mindre kontakt med industrin och sämre förkunskaper är bidragande orsaker till den negativa utvecklingen.

Det finns dock pedagogiska möjligheter för lärarna att stimulera studenterna till ingenjörsmässighet bl a genom att

  • utveckla problem med verklighetsanknytning och "öppna" till sin karaktär
  • i mindre grupper arbetas lösningen fram i vilka olika lösningsförslag växer fram
  • redovisning sker muntligt eller skriftligt med stor vikt lagd vid resonemang kring resultatets kvalitet som kan påverkas av mätfel, gjorda antaganden, vald lösningsmetod mm.
  • laborationer behålls
  • införa/utveckla kurser utan räknehjälpmedel (ex. facit, räknedosa, dator)
  • fortsätta bibehålla samt öka studenternas kontak med industrin under (hela) sin utbildning
  • återinföra den obligatoriska praktiken

Studien bygger på en litteratursökning och intervjuer med erfarna LTH lärare.

Published

2013-01-25