Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Articles

2003: LTHs pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings

Det individuella lärandet - hur anpassar vi oss?

  • Göran Wihlborg
Inskickad
27 juni 2013
Publicerad
2013-06-27

Abstract

Sättet att tillägna sig kunskaper och förståelse i ett ämne sker på olika sätt föra olika studenter. I dagens läge med krympande ekonomiska resurser och ökade krav på genomströmning måste den tillgängliga resursen optimeras. På vilket sätt ska resursen användas för att flesta möliga antal studenter ska nå upp till kursmålens minimikrav? I denna artikel beskrivs ett sätt att identifiera studenternas behov och önskemål och låta detta styra gruppindelningen. Med denna gruppindelning kan den tillgängliga undervisningsresursen fördelas på ett sätt som bättre optimerar resultatet i kursen. Avsikten med artikeln är att starta en diskussion kring möjligheterna att på olika sätt optimera användningen av den tillgängliga resursen.