Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Articles

2005: LTHs pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings

Teknologers förståelse av centrala begrepp i en kemiteknikkurs

  • Michaël Grimsberg
  • Thomas Olsson
Inskickad
15 maj 2013
Publicerad
2013-05-15

Abstract

Under första terminen på kemiteknik-programmet läser teknologerna matematik, kemi och kemiteknik. Kemiteknik är ett helt nytt ämne för teknologerna jämfört med de övriga. Den beräkningsmässiga delen av kemitekniken läses under 2 läsperioder.

Ett didaktiskt projekt har utförts där teknologernas förståelse av grundläggande begrepp undersöktes med hjälp av intervjuer vid två tillfällen under kursen. Resultatet från intervjuerna kompletterades med de fritextkommentatarer som teknologerna fick göra om motsvarande avsnitt i kursboken.

Resultatet har gett en bild om hur förståelse av centrala begrepp byggs upp. Denna information gör att undervisningen kan förändras så att teknologernas förståelse av centrala begrepp kommer tidigare under kursen vilket leder till att efterföljande delar förstås snabbare.