Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Articles

2012: Högskolepedagogisk introduktionskurs

Relationen mellan handledare och doktorand - Roller, kulturella skillnader och verktyg för handledning

  • Ramin Sabet Azad
  • Jan Knudsen
  • Adam Kristensson
  • Pontus Lundemo
  • Johan Malmström
Inskickad
8 februari 2013
Publicerad
2013-02-08

Abstract

En avgörande faktor för en lyckad doktorandtid är god handledning. Därför fokuserar detta arbete på att belysa ett antal generella problem i handledning av doktorander, samt ge konkreta råd för att tackla dessa. Det första problemet vi behandlar är dynamiken mellan handledare och student, vilket vi gör utifrån Brown and Atkins rollparsindelning och förväntningar från student respektive handledare. Arbetet fokuserar även på komplikationer som uppstår pga kulturella eller språkliga skillnader mellan handledare och doktorand, samt adresserar tidsaspekten för handledning. Med hjälp av en begränsad enkätstudie troliggör vi att aspekter från äldre internationell litteratur är tillämpbar på vår situation på LTH idag.