Införandet av ett tidigt obligatoriskt kursmoment: Effekter på aktivitet och prestation

Författare

  • Karl Fridolf
  • Ellinor Hallström
  • Peter Persson
  • Jonathan Wahlquist
  • Robert Ågren

Abstract

Under 2000-talet upplevde lärare i matematik vid Sveriges tekniska högskolor att de grundläggande
kunskaperna inom matematik blivit sämre. De nyantagna studenterna var visserligen duktiga med
miniräknare, men denna färdighet verkade ha tillgodogjorts på bekostnad av studenternas analytiska
förmåga. På Lunds tekniska högskola infördes därför på prov ett så kallat körkortstest under 2005,
där de nyantagna studenternas grundläggande matematikkunskaper från gymnasiet testades i den
inledande matematikkursen. Två år senare infördes dessa färdighetstest på samtliga
civilingenjörsutbildningar på Lunds tekniska högskola, och idag måste alla studenter klara två
färdighetsprov för att få skriva den första tentamen i den inledande matematikkursen.
I denna rapport, som är en del av examinationen i kursen Högskolepedagogisk introduktionskurs,
undersöks effekterna av färdighetstestet med avseende på studenternas närvaro under den inledande
matematikkursen och deras prestation. Med hjälp av LT H:s system för rapporterande
kursutvärderingar, den så kallade CEQ-databasen, har data samlats in och analyserats. Analysen har
även kompletterats med intervjuer som gjorts med tre personer som varit delaktiga i införandet av
färdighetstestet.
Rapportens resultat antyder att studenternas närvaro under hela den inledande kursen i matematik
ökat något efter införandet av färdighetstestet, och denna skillnad är statistisk signifikant. Den
genomsnittlige studenten uppgav en närvaro på 86,4 % av undervisningen innan färdighetstestets
införande och 88,2 % efter. Samma typ av slutsatser kan inte dras avseende studenternas resultat då
denna information började lagras i CEQ-databasen först på höstterminen 2008. De
intervjupersoner som deltagit i rapporten menar dock att de kan se vissa tendenser, och den
upplevda effekten av färdighetsproven i den inledande matematikkursen är att andelen godkända på
kursen ökat något efter införandet. Det obligatoriska momentet hade positiv inverkan på
studieaktivitet och prestation hos studenterna vilket även överensstämmer med resultat från tidigare
forskning.

Publicerad

2013-02-04