Alternativ till den konventionella laborationsrapporten

Författare

  • Mattias Andersson
  • Martin Berg
  • Kristofer Jansson
  • Martin Liliebladh
  • Carl Löndahl

Abstract

I den här rapporten undersöks om det finns alternativ
till laborationsrapporten som är mer tidseffektiva
och/eller stimulerar en djup lärstrategi. Dessa examinationsformer
utvärderas utifran ett pedagogiskt
perspektiv. Resultatet av denna studie är till stor del
kvalitativt, underbyggt av akademiska referenser och
egna erfarenheter. Intervjuer har genomförts med
fem nyckelpersoner på Institutionen för Elektro- och
Informationsteknik (EIT), med erfarenhet av
laborationshandledning.
Förutom den traditionella laborationsrapporten,
har en översikt av alternativa examinationsformer
presenterats. Intervjusvaren betonar vikten av
förberedelseuppgifter och diskussion under laborationstillfället.

Två examinationsformer, en muntlig
och en skriftlig, presenteras som de främsta alternativen
till en konventionell laborationsrapport. Det
muntliga alternativ som främst rekommenderas är
seminarier i nära anslutning till laborationstillfället.
Som ett skriftligt alternativ, som sparar tid, föreslas
tillämpning av selektiva laborationsrapporter. En
slutsats från detta arbete är att examinationsformer
bör varieras fö att tillgodose olika studenters
lärstilar.

Publicerad

2013-01-31