Eslövsdivision och andra befästa missuppfattningar inom högre utbildning
Abstract
I denna rapport behandlas begreppet missuppfattningar, i den meningsom kan utläsas ur engelskans misconception, dvs. att studenterna har
tagit till sig ett felaktigt koncept. En översikt över olika begrepp och
teorier ges i introduktionen. En enkätundersökning hos lärare på LTH
görs, där lärarnas bild och attityder till missuppfattningar tas upp. Intervjusvaren
kategoriseras utifrån situationsberoende, missförståndets djup,
ursprung, hur missförstånden bemöts, resultat av bemötandet, om missuppfattningarna
blivit vanligare eller ovanligare över tid samt i vilken
lärsituation lärarna möter missförstånden. Resultaten av undersökningen
är spridda, men vissa huvuddrag kan anas. Många lärare ser missförstånd
i sin undervisning, men vidtar inte några speciella åtgärder för att korrigera
missförstånden. Extrapolering är en vanlig orsak till missförstånd.
Projektet är till stor del explorativt. Ämnet visar sig ha både bredd och
djup och lämpar sig väl för djupare och mer specifika studier. Flera förslag
på fortsatta arbeten ges.
Downloads
Publicerad
2013-01-31
Nummer
Sektion
Articles