Fripassagerare i grupparbeten: Förslag på lösningar
Abstract
Vilken student har rätt i sin uppfattning om att andra är fripassagerare? Det finns alltid tvåsidor av en konflikt, och vems version ska läraren tro på? Hur kan läraren minimera risken att
problemet uppstår och hur hanterar man situationen ifall problem ändå uppstår? Syftet med
denna rapport är att presentera konkreta förslag på hur man som lärare kan skapa goda
förutsättningar för grupparbeten som minimerar problem med fripassagerare och gratisåkare.
Frågor som tas upp är till exempel hur gruppindelningen kan göras och hur betyg kan användas.
Våra förslag bygger på intervjuer med sju kursansvariga vid LTH samt på litteraturstudier.
Resten av rapporten är strukturerad som följer. I kapitel 2 sammanställs intervjuresultaten.
En litteraturstudie om gruppindelning, förutsättningar, åtgärder och betygsättning för
projektarbeten presenteras i kapitel 3. Kapitel 4 sammanfattar och tar upp en diskussion om hur
lärare skall minimera risken med fripassagerare.
Downloads
Publicerad
2013-01-29
Nummer
Sektion
Articles