Mot högre höjder i Blooms taxonomi - Analys, syntes och värdering i LTH:s utbildningar

Författare

  • Patrick van Hees
  • Lena Hiselius
  • Henrik Jönsson
  • Mattias Ljunggren
  • Catharina Sternudd

Abstract

Det främsta syftet med detta projekt är att undersöka hur färdigheterna analys, syntes och värdering, fortsättningsvis kallade ASV-färdigheter (de tre högsta nivåerna av Blooms taxonomi) kommer in i grundutbildningen vid LTH. Något som är av vikt är att undersöka
huruvida kompetenserna ovan överhuvudtaget betraktas som önskvärda för en teknolog vid LTH. I bakgrundsavsnittet har visserligen denna fråga till viss del besvarats eftersom flera källor anger dessa som högst relevanta kompetenser för ingenjörer och arkitekter, dock är det av intresse att undersöka blivande universitetslärares uppfattningar, vilket görs genom en enkätundersökning. I enkätundersökningen undersöks även deras upplevelse av hur dessa färdigheter kom in i deras grundutbildning och om de anser att det krävs ett större inslag i utbildningen.
För att undersöka hur dessa färdigheter kommer in i dagens grundutbildning görs en granskning av kursprogram för tre av utbildningsprogrammen på LTH. I kursplanerna undersöks i vilken utsträckning dessa färdigheter kommer in i olika grundutbildningar på LTH och hur väl de tränas. Något som även undersöks är hur dessa färdigheter examineras och om det sker någon form av progressivitet från årskurs 1 och framåt (som bl.a. anges i vägledningsdokumentet för Bolognaprocessen). Avslutningsvis undersöks även om det i kursplanerna explicit uttrycks att dessa färdigheter tränas och examineras.
Vi har även ambitionen att diskutera några normativa frågor som handlar om hur vi kan för-bättra undervisningen på LTH. Dels diskuterar vi huruvida dessa kompetenser bör komma in tidigare i grundutbildningen på LTH, dels på vilket sätt och genom vilka undervisningsformer dessa kompetenser kan tränas.

Publicerad

2013-01-25