Lära i verkligheten för verkligheten - Extern kompetens i universitetsundervisningen

Författare

  • Tommy Lilja
  • Jonas Månsson
  • Jenny Rosenkvist
  • Emeli Stroh

Abstract

En möjlighet att förbereda studenterna inför deras yrkesverksamma liv är att koppla samman extern
kompetens i form av expertkunskap som finns tillgänglig inom näringsliv, kommun och statliga verk
med teoretiska kunskaper och forskning som finns inom den akademiska världen. Är det då möjligt
att på ett bra sätt utnyttja den externa kompetensen i universitetsundervisningen? Hur kan denna
samverkan se ut och ger den några mervärden för studenternas lärande i förhållande till mer
traditionella undervisningsformer? Går det att kombinera den akademiska undervisningsformen, dess
intentioner och mål, med den kompetens och de krav som finns inom branschorganisationer och
externa aktörer? För att undersöka detta samt utvärdera värdet av att integrera näringslivet i olika
undervisningsformer har vi valt att, genom intervjuer med både lärare och studenter samt genom
analys av kursutvärderingar, studera hur de externa aktörerna integreras i undervisningen och vilket
resultat avseende studenternas lärande detta kan ge.

Publicerad

2013-01-23