Djupinlärning trots dålig pedagogik eller ytinlärning trots god pedagogik? Reflektioner kring 16 teknologers syn på lärandesituationen vid LTH

Författare

  • Mattias Alveteg
  • Christer Wingren

Abstract

Under en utbildning lär man sig såväl det som kurserna faktiskt innehåller som hur man tillägnar
sig innehållet i en kurs. Vår förhoppning är att studenterna ska bli mer och mer inriktade på
djupinlärning allteftersom ju närmare de kommer sin examen. Å andra sidan är nog de flesta av
lärarna på LTH väl medvetna om att det ur studentens synvinkel är examinationen som definierar
kursmålen. Med tanke på till exempel extentornas traditionellt starka ställning i teknologers
studieteknik ser vi en risk att vi tränar studenterna i ytinlärning snarare än i djupinlärning.
I denna studie lät vi 16 LTH teknologer från årskurs 1 till 4 vid C och D programmen ge sin syn
på LTH och sin lärandesituation i fokusgruppintervjuer. De fick svara på frågor om (i) hur de tar till
sig information (undervisningsform, aktivt deltagande, examination, betyg), (ii) hur de ser på
ansvaret för lärande, (iii) vad de tror de kommer att nytta av, (iv) vad de skulle vilja förbättra vid
LTH, samt (v) hur deras syn på dessa frågor har förändrats under deras tid vid LTH.
Studenterna ser sig själva som blivande civilingenjörer med stora färdigheter i att snabbt ta till sig
ny information samt att kunna lösa problem. De anser att deras utbildning ger dem en bred, men
kanske inte så djup, kunskapsbas att stå på. Vår studie indikerar att lärandesituation vid LTH har en
tendens att styra studenterna mot ytinlärning och betygsjakt trots akademins motsatta slutmål.
Studenternas medvetenhet och åsikter om detta varierar, vilket troligen speglar den utvecklingsfas
som respektive student befinner sig i: Vissa studenter uttrycker tydligt att de skulle vilja se en
motsatt utveckling och att utbildningens fokus istället flyttades mot djupinlärning, kunskap och
förståelse.

Publicerad

2013-01-15

Nummer

Sektion

Articles