Bättre exjobb?! En undersökning genomförd vid två avdelningar på LTH

Författare

  • Maria Björklund
  • Susanne Heyden
  • Robert Lindroth
  • Erik Serrano

Abstract

Vid framtagande av en introduktionskurs för examensarbetare är en viktig grund att ha en klar definition över vad ett examensarbete egentligen är. Ett sätt att klargöra denna definition kan vara att fastslå vilka krav som ställs på ett examensarbete. Kraven varierar antagligen beroende på vem man frågar och det är därför väsentligt att belysa denna fråga från flera olika infallsvinklar. Frågor som vi försökt besvara i denna studie är följande:
• Vad är syftet med ett examensarbete?
• Vilka krav ställer de olika aktörerna (student, handledare, avdelning, LTH och involverade företag på ett examensarbete?
• Hur kan kraven variera mellan olika avdelningar på LTH?
• Vilka är de största problemen/bristerna i dagens examensarbetsprocess?
• Vilka är de största problemen/bristerna i dagens examensarbetsrapporter?
Denna kartläggning kan sedan ligga till grund för utformningen av en kurs genom att besvara följande frågeställningar:
• Hur kan våra examensarbeten bli bättre?
• Kan en examensarbetarkurs vara ett steg på vägen?

Publicerad

2013-01-15

Nummer

Sektion

Articles