Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Conference proceedings – Presentations

Vol 12 (2023): LTH:s pedagogiska inspirationskonferens – Processdings

Excellent Teaching Practitioner vid LTH: Hur fungerar det och hur blir man det?

  • Torgny Roxå
Inskickad
11 december 2024
Publicerad
2024-12-18

Abstract

Excellent Teaching Practitioner (ETP) är en kompetensgrad som anställda lärare vid LTH kan ansöka om och erhålla efter en fastställd bedömningsprocess. ETP är på många sätt en spegling av en docentur. Om man redan är anställd och utmärker sig som en särskilt skicklig lärare i dess vidare bemärkelse så kan man erhålla ETP. Därmed erhåller man förutom titel och diplom samma löneökning som man får när man blir docent. Vidare får den institution där man har en tillsvidaretjänst och är verksam till minst 50% en extra tilldelning, som också är likvärdig med den för en docent. Denna text presenterar ETP-systemet: hur man söker, hur bedömningen går till, och vilket stöd man kan få om man avser att söka. Vidare diskuterar texten frågan om systemet verkligen uppmuntrar goda lärare och utveckling av undervisningen vid LTH.