Excellent Teaching Practitioner vid LTH

Hur fungerar det och hur blir man det?

Författare

  • Torgny Roxå

Nyckelord:

ETP, pedagogiska akademin, pedagogisk meritering

Abstract

Excellent Teaching Practitioner (ETP) är en kompetensgrad som anställda lärare vid LTH kan ansöka om och erhålla efter en fastställd bedömningsprocess. ETP är på många sätt en spegling av en docentur. Om man redan är anställd och utmärker sig som en särskilt skicklig lärare i dess vidare bemärkelse så kan man erhålla ETP. Därmed erhåller man förutom titel och diplom samma löneökning som man får när man blir docent. Vidare får den institution där man har en tillsvidaretjänst och är verksam till minst 50% en extra tilldelning, som också är likvärdig med den för en docent. Denna text presenterar ETP-systemet: hur man söker, hur bedömningen går till, och vilket stöd man kan få om man avser att söka. Vidare diskuterar texten frågan om systemet verkligen uppmuntrar goda lärare och utveckling av undervisningen vid LTH.

Publicerad

2024-12-18

Nummer

Sektion

Conference proceedings – Presentations