Conference proceedings – Presentations
Vol 12 (2023): LTH:s pedagogiska inspirationskonferens – Processdings
Tidig obalans mellan könen i produktivitet och impact hos doktorander, beroende på kön hos handledare-doktorand-kombinationen
-
Inskickad
-
7 december 2024
-
Publicerad
-
2024-12-18
Abstract
Könsskillnader inom akademin återfinns globalt. Trots att kvinnor avlägger lika många doktorsexamina blir skillnaden alltmer påtaglig på högre akademiska nivåer. Flera skäl till detta har föreslagits, så som skillnader i familjeansvar, befordringar, eller erhållna forskningsmedel, men dessa bör inte vara så uttalade på doktorandnivå. Finns dessa skillnader redan på doktorandnivå så bör de bero på något annat. Här visar jag att det finns betydande skillnader i produktivitet och impact hos doktorander beroende på både doktorandens och handledarens kön. Sammantaget bör dessa resultat utgöra en grund för att skifta samtalet om könsskillnader inom akademin från professorsnivå till lägre nivåer i början av den akademiska karriären, eftersom skillnader här bara kommer förstärkas högre upp i den akademiska hierarkin, och vara av intresse både för det akademiska etablissemanget samt beslutsfattare.
Liknande artiklar
-
Ewa Frühwald Hansson,
Anne Nilsson,
Giacomo Como,
Mikael Evander,
How to help PhD-students through periods of low motivation
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2012: Readership Course
-
Cecilia Tullberg,
Enamul Mojumdar,
Kristine Steen Jensen,
Rhiannon Pugh,
Changes to working life for PhD students during the COVID-19 pandemic: Networking and Social Activities
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2021: Docent/Readership course
-
Roya Rezaei,
Katharina Luehrig,
Robert Lizatovic,
Kamal Hossain,
Michaela Melcher,
Analysis of preferred learning styles of PhD-students
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2014: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education
Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.