Clickers - Hur lärare på LTH använder sig av clickers för att skapa en interaktiv lärandemiljö under föreläsning
Nyckelord:
Frågande, Clickers, Lärande, Blooms taxonomi, Interaktiv föreläsningAbstract
Den klassiska föreläsningen är en vanligt förekommande undervisningsform vid högre utbildning, men dess effektivitet är ifrågasatt då liten tid ges till reflektion och interaktion. Undersökningar har visat att studenter kan uppnå högre kunskapsnivåer i Blooms taxonomi om föreläsningen görs mer interaktiv, exempelvis genom gruppdiskussioner (”Peer instructions”). Mentometerknappar, så kallade clickers, har visat sig vara ett effektivt verktyg i att initiera ”Peer instructions” och brukar vara uppskattat av studenterna. Denna rapport undersöker hur frågande som metod får studenter att uppnå en hög kunskapsnivå samt hur lärare på LTH använder clickers i undervisningen.Downloads
Publicerad
2015-02-20
Nummer
Sektion
Articles