Stokastikdidaktik
Abstract
Matematik och sannolikhetslära är två viktiga ämnen i högre ingenjörsstudier. De har tilluppgift att dels förse studenterna med de redskap som behövs för att ta till sig de övriga tekniska
ämnena som läses, dels att skapa förståelse för och färdigheter i matematik och sannolikhetslära
i sig. Ämnena uppfattas av många studenter enbart som tekniska redskap vilket är olyckligt då
en god förståelse av ämnena direkt underlättar förståelsen av övriga tekniska ämnen, och då de
ofta är direkt kopplade till analysen av naturvetenskapliga och tekniska frågeställningar.
I denna rapport tar vi upp betydelsen av en god undervisning av matematik och sannolikhetslära vid högre studier vid teknisk högskola. Vi belyser några av de färdighetsbrister som förekommer hos studenterna, och analyserar sedan några bakomliggande orsaker inom undervisningsformer och undervisningsinnehåll, samt ger förslag till hur man skulle kunna påverka undervisningen i syfte att öka motivationen och förståelsen hos studenterna. Vi tar speciellt upp sannolikhetslärans, eller stokastikens, roll som ämnesövergripande verktyg.
Downloads
Published
2013-01-23
Issue
Section
Articles