Undervisning vid det internationella universitetet – mål och medel

Authors

  • Ann-Sofie Albrekt
  • Ingemar Bengtsson
  • Karin Jönsson
  • Eva Ortega-Paino

Abstract

Denna artikel belyser de internationella universitetsstudenternas situation och de
frågeställningar och problem som lärare och elever vid internationella universitet står inför. Vi
har betraktat situationen ur Lunds universitets (LU) perspektiv och kan konstatera att vi inte har
kommit särskilt långt i processen att utvecklas till ett bra internationellt universitet, med fokus
på lärandet. I artikeln konstaterar vi att LU idag har en attityd gentemot internationella
studenter som visar på en låg medvetandegrad om de speciella förutsättningar som gäller för
studenter som väljer att studera utanför hemlandet. 1Idag befinner sig LU på första steget av tre
i lärandeprocessen, gentemot våra internationella studenter. Vi har alltså en bra bit kvar innan
vi kan betrakta oss som ett bra och effektivt internationellt universitet. I artikeln identifierar vi
med hjälp av pedagogisk litteratur de grundläggande frågor angående internationaliseringen
som LU måste ställa sig. Vi refererar också ett urval åtgärder som mer internationaliserade
universitet har implementerat i syfte att underlätta de internationella studenternas lärande.
Internationella studenter definieras här som studenter som läser vid universitet utanför
hemlandet och som har ett annat förstaspråk än undervisningsspråket vid deras lärosäte.

Published

2013-01-15

Issue

Section

Articles