Att stärka studenters motivation med hjälp av digitala verktyg
Keywords:
digitalt lärande, motivation, autentisk undervisning, konstruktiv länkning, kommunikation, samhörighetAbstract
I detta arbete gjordes en litteratursökning för att se vilka faktorer som främjar motivation. Även en enkätundersökning utfördes initialt, främst gällande studiemotivation i relation till digitala verktyg. Enkätens respondenter var studenter som hade erfarenheter av både distansstudier efter pandemin och en hybridform efter pandemin. Övervägande delen uppgav problem med motivation vid digitala studier. En genomgång av litteraturen visade på många olika sätt att stärka motivation såsom konstruktiv länkning, autentisk inlärning, kommunikation och känsla av samhörighet. Digitala moment i undervisningen, med rätt valda verktyg och utformning, verkar kunna öppna möjligheter för autentisk inlärning, utvecklande av kommunikationsförmåga och olika pedagogiska verktyg som till exempel quiz:ar, som då främjar motivationen. När det gäller kommunikation verkade de flesta studenter föredra möten i grupp eller individuellt ansikte mot ansikte även då ett digitalt verktyg används.