Hur är det nu med drivet?

en undersökning av begreppet motivation i en högskolekontext

Authors

  • Åsa Ahnfelt
  • Jenny Frøslee
  • Ulrica Norlén
  • Vendela Åslund

Keywords:

motivation, yttre och inre motivation, amotivation, självbestämmandeteori, bemötande, lärarrollen

Abstract

Motivation är en viktig förutsättning för studenters lärande och en viktig del av en lärares arbete handlar om att skapa förutsättningar för motivation. Samtidigt är motivation ett komplext begrepp, och man kan även tala om olika typer av motivation beroende på kontext. Inom högskolan finns exempelvis både yttre motivationsfaktorer som betyg eller examenskrav, och inre motivationsfaktorer som nyfikenhet eller intresse hos studenten själv. Motivation framhålls även som något relationellt, inom högskolan och inom ramen för denna rapport är relationen mellan lärare och student av särskilt intresse. Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare uppfattar motivation och amotivation, samt hur detta påverkar deras studentbemötande, med avstamp i självbestämmandeteorin. Resultaten från en mindre intervjustudie pekar på att lärarna är medvetna om motivationsbegreppets komplexitet, och att det ligger en fara i att alltför snävt kategorisera studenters motivation, men att en tolkning av studenternas motivation ändå är nödvändig för att kunna anpassa bemötande och undervisning med avsikten att främja, bibehålla eller öka motivationen. Vidare belyser även resultaten en skillnad bland lärarnas förmåga att tillämpa ett studentperspektiv och kapacitet att se studenten i sitt sammanhang, något som vi tolkar som ett tecken på lärarens pedagogiska progression. Tid och utrymme till pedagogisk fortbildning verkar alltså som en viktig komponent för att högskolelärarens motivationsarbete ska lyckas.

Published

2024-03-24