Förenklade verktyg i högre utbildning: erfarenheter från programmering och elektronik
Keywords:
lies-to-children, berättelse, narrativium, story-telling, förenklade verktygAbstract
Att introducera programmering till studenter utan programmeringsbakgrund är en utmaning, eftersom det innebär att man behöver lära sig både ett nytt språk och ett nytt sätt att strukturera sitt tänkande. Det finns idag en uppsjö av programmeringsspråk att välja på, där valet kan ske på olika grunder, dessa kan t.ex. vara pedagogiska, där språket stödjer den metod man vill lära ut, eller praktiska där man väljer ett språk som är relevant i omvärlden. I en projekt-kurs för industri-design som syftar till att ge en förståelse för möjligheterna i programmerbara system så har vi använt ett mycket förenklat språk. Detta är ursprungligen framtaget för skolbarn, och det isolerar och tydliggör de logiska delarna av programmering samtidigt som det till stor del gömmer den komplexa syntax som många moderna språk har. Språket är fortfarande tillräckligt kraftfullt för att användas i de produktprototyper som kursen leder fram till. Detta har fallit väl ut för en studentgrupp som i stort sett saknar bakgrund i programmering. I samma kurs så använder vi också en workshop för att introducera elektronik, också denna baserat på teknik ursprungligen framtaget för barn. Vi har sett samma fördelar här att det förenklade handhavandet stödjer pedagogiken, trots att det sker på bekostnad av relevansen. Vi har sedan tagit med oss erfarenheterna från detta till ytterligare en kurs där studenterna i Industriell Ekonomi introduceras till elektronikprojekt. Här kan de redan programmera, men vi använder i stället förenklade byggsätt för elektroniken för att kunna illustrera de för kursen relevanta delarna samtidigt som vi gömmer en del av komplexiteten inom elektronikkonstruktion.