Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2024: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education

Är programmål relevanta för studenterna? Undersökning av studenternas uppfattning av lärandemålens relevans

  • Thaleb Abdallah
  • Gabriella Arrland
  • August Bjerkén
  • Oscar Gustafsson
  • Thomas Hallström
  • Johan Stenmark
Submitted
April 5, 2025
Published
2025-04-05

Abstract

I högskoleutbildningar måste studenter ofta prioritera kurser, vilket gör det avgörande att dessa kopplas tydligt till framtida yrken eller vidare studier. Om kursens relevans är otydlig kan det påverka studenternas inlärning negativt, särskilt i krävande program som civilingenjör och flyghögskoleutbildningar. Därför är det viktigt att skapa en starkare koppling mellan kursinnehåll och utbildningens övergripande mål.

Rapporten undersöker hur studenter uppfattar lärandemålens relevans. En metod som används för att förbättra undervisningen är konstruktiv länkning, som kopplar lärandemål till aktiviteter och resultat för att främja djupinlärning.

Studien bygger på data från kursutvärderingar Course Experience Questionnaire (CEQ) för att bedöma kursers relevans för studenternas utbildning samt två intervjuer kring lärandemål och upplevd relevans. Två kurser från Ekosystemteknik och två från Trafikflygarprogrammet vid trafikflyghögskolan analyseras för att identifiera hur kursers relevans upplevs av studenter. Resultaten kan hjälpa till att förbättra undervisningen och skapa en mer relevant utbildning.