Universitetsstudier efter Covid
Alternativa pedagogiska metoder för ökat studentdeltagande
Keywords:
studentdeltagande, e ffektivt lärande, fl ippat klassrum, undervisningsformerAbstract
Covid-19 medförde en stor digitalisering av undervisningen på institutioner för högre utbildning runt om i världen och en stor mängd digitalt material skapades. I det rådande post-covidtillståndet nns delade meningar om hur mycket detta digitala material ska nyttjas, eller om det ska nyttjas alls.
Rapporten har för avsikt att undersöka vilka undervisningsformer som i dagsläget används på Lunds Tekniska Högskola (LTH), och hur dessa uppfattas av studenterna. Vidare föreslås framtida undervisningsformer.
Som underlag gjordes en enkätundersökning där studenter tillfrågades hur de ser på undervisningen i dagsläget. Det framkom att de till stor del är nöjda med vissa undantag. Anledningen då var att man ansåg att undervisningen inte höll tillräckligt hög kvalitet. En stor del uppskattar det digitala materialet, då det är praktiskt i de fall föreläsningstempot är högt, eller om man missar en föreläsning. Det framkom även att en mindre andel deltog på övningar än föreläsningar.
Även om studenterna generellt sett var nöjda med föreläsning som koncept, så nns det förbättringsmöjligheter ur ett lärandeperspektiv, främst gällande aktiv- och djupinlärning. Som exempel föreslås undervisningsformen ippat klassrum, varpå själva föreläsningen kan ersättas med era moment av aktiv inlärning.