Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference proceedings – Presentations

Vol. 12 (2023): LTH's Conference on Teaching and Learning - Proceedings

Tidig obalans mellan könen i produktivitet och impact hos doktorander, beroende på kön hos handledare-doktorand-kombinationen

  • Maria Antfolk
Submitted
December 7, 2024
Published
2024-12-18

Abstract

Könsskillnader inom akademin återfinns globalt. Trots att kvinnor avlägger lika många doktorsexamina blir skillnaden alltmer påtaglig på högre akademiska nivåer. Flera skäl till detta har föreslagits, så som skillnader i familjeansvar, befordringar, eller erhållna forskningsmedel, men dessa bör inte vara så uttalade på doktorandnivå. Finns dessa skillnader redan på doktorandnivå så bör de bero på något annat. Här visar jag att det finns betydande skillnader i produktivitet och impact hos doktorander beroende på både doktorandens och handledarens kön. Sammantaget bör dessa resultat utgöra en grund för att skifta samtalet om könsskillnader inom akademin från professorsnivå till lägre nivåer i början av den akademiska karriären, eftersom skillnader här bara kommer förstärkas högre upp i den akademiska hierarkin, och vara av intresse både för det akademiska etablissemanget samt beslutsfattare.