Conference proceedings – Presentations
Vol. 12 (2023): LTH's Conference on Teaching and Learning - Proceedings
Tidig obalans mellan könen i produktivitet och impact hos doktorander, beroende på kön hos handledare-doktorand-kombinationen
-
Submitted
-
December 7, 2024
-
Published
-
2024-12-18
Abstract
Könsskillnader inom akademin återfinns globalt. Trots att kvinnor avlägger lika många doktorsexamina blir skillnaden alltmer påtaglig på högre akademiska nivåer. Flera skäl till detta har föreslagits, så som skillnader i familjeansvar, befordringar, eller erhållna forskningsmedel, men dessa bör inte vara så uttalade på doktorandnivå. Finns dessa skillnader redan på doktorandnivå så bör de bero på något annat. Här visar jag att det finns betydande skillnader i produktivitet och impact hos doktorander beroende på både doktorandens och handledarens kön. Sammantaget bör dessa resultat utgöra en grund för att skifta samtalet om könsskillnader inom akademin från professorsnivå till lägre nivåer i början av den akademiska karriären, eftersom skillnader här bara kommer förstärkas högre upp i den akademiska hierarkin, och vara av intresse både för det akademiska etablissemanget samt beslutsfattare.
Similar Articles
-
Ewa Frühwald Hansson,
Anne Nilsson,
Giacomo Como,
Mikael Evander,
How to help PhD-students through periods of low motivation
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2012: Readership Course
-
Cecilia Tullberg,
Enamul Mojumdar,
Kristine Steen Jensen,
Rhiannon Pugh,
Changes to working life for PhD students during the COVID-19 pandemic: Networking and Social Activities
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2021: Docent/Readership course
-
Roya Rezaei,
Katharina Luehrig,
Robert Lizatovic,
Kamal Hossain,
Michaela Melcher,
Analysis of preferred learning styles of PhD-students
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2014: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education
You may also start an advanced similarity search for this article.