Inre och yttre motivation kopplat till olika kursmoment i kursen Aerosolteknik

Authors

  • Robin Gradin
  • Louise Gren
  • Erik Johansson
  • Linnea Thörnqvist
  • Jakob Willforss

Keywords:

inre och yttre motivation, undervisningsformer, Intrinsic Motivation Inventory, obligatoriska och valfria kursmoment

Abstract

Motivation, vilket kan delas upp i inre respektive yttre, bidrar på olika sätt till ett lärande av hög kvalité. Läraren kan påverka den inre eller yttre motivationen hos studenterna på flera olika sätt. I denna pilotstudie har vi undersökt den inre och yttre motivationen hos studenter på kursen Aerosolteknik, kopplat till vart och ett av kursens sex typer av moment, utifrån frågeställningen: “Hur påverkas studenters yttre/inre motivation av olika typer av kursmoment?”. Med utgångspunkt i Intrinsic Motivation Inventory, ett sätt att att mäta olika typer av motivation, utfördes en enkätundersökning hos studenterna på Aerosolteknologi. 11 av kursens 23 studenter svarade på enkäten och svaren visade entydigt på att framför allt den inre motivationen var hög hos studenterna kopplat till i princip alla kursmoment. Den var dock allra högst under laborationer, vilket stämmer väl överens med existerande litteratur. Enbart 4 studenter deltog på den frivilliga salstentan, men deras enkätsvar indikerar att detta var just det moment under vilket studenterna upplevde lägst inre motivation. Även nivån av
identifierad/integrerad yttre motivation, den typen av motivation som förknippas med hög autonomi och ett kvalitativt lärande, var generellt sett hög. Av de sex kursmoment som finns på Aerosolteknologi, är det fyra stycken som är obligatoriska. Trots det upplevde studenterna att de hade hög valfrihet. Även inom obligatoriska kursmoment är det alltså möjligt att ha en upplevd hög nivå av autonomi, bland annat genom att låta studenterna välja hur de ska utföra
momenten.

Published

2017-12-30