Hur kan spel och spelifiering användas för att förbättra lärande i laborativt arbete?

Authors

  • Marcus Alexandersson
  • Johan Gran
  • Andreas Johansson
  • Fredrik Lindelöw
  • Axel Mossberg

Keywords:

spelifiering, laboration, studentens motivation, återkoppling

Abstract

Laborationen är en av de mest klassiska undervisningsformerna, men nyttan med den är också omtvistad. Ett sätt för att förbättra lärandet under en laboration skulle kunna vara att använda spelifiering som visat sig ha motivationshöjande effekter i många sammanhang. I denna rapport analyseras skärningspunkten mellan studenten, laborationen och spelifiering för att se om och hur ett sådant användande skulle kunna se ut samt vilka effekter det skulle kunna ge. Slutsatsen av analysen är att vissa delar av spelifiering med framgång kan tillämpas för att nå högre motivation medan andra bör undvikas då dessa kan ha motsatt effekt. Det är även viktigt att implementeringen av spelifiering sker på ett sätt som passar både utbildningen och dess lärandemål för att önskad effekt ska nås.

Published

2017-12-30