Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2017: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education

Stimulering och aktivering av passiva studenter genom aktivt lärande: exemplifierat inom kemiundervisning

  • Ellen Edefell
  • Oliver Englund Örn,
  • Magnus T. Johnson
  • Karolina Östbring
Submitted
October 18, 2019
Published
2017-06-30

Abstract

Studenter på universitetet matas kontinuerligt med stora mängder information men undervisningsformerna är inte alltid optimerade för effektivt kunskapsöverförande. En stor andel studenter riskerar att gå igenom utbildningarna med ytlig och ganska kortvarig kunskap. Studieresultaten och kunskapsförankringen kan däremot med relativt enkla medel förbättras. Denna litteraturstudie undersöker hur pedagogisk forskning inom aktivt lärande kan förbättra undervisningen. Genom aktivt lärande, t.ex. ConceptTests eller minilaborationer, uppmuntras och utmanas studenterna att bli aktiva i inlärningen.
Djupinlärning främjas över ytinlärning vilket skapar en djupare förståelse för kursämnet. Studenterna erbjuds bland annat möjligheter till reflektion och diskussion kring kursmaterialet i undervisningen, och därigenom minskar risken att studenterna blir passiva medpassagerare i undervisningen.