Engagera och aktivera studenter med inspiration från konferenser: examination genom posterpresentation

Authors

  • Olof Emanuelsson
  • Lars Arvestad
  • Lukas Käll

Keywords:

projektkurs, posterpresentation, konstruktiv länkning, bioinformatik

Abstract

I en forskningsnära kurs om 7.5 hp på masternivå
inom bioinformatikämnet vid KTH består drygt halva
kursen av ett projekt som genomförs i grupper om tre studenter.
Varje projekt har en egen projektuppgift med inget eller
marginellt överlapp med andra gruppers uppgifter. Projekten
är så gott som uteslutande baserade på aktuella frågeställningar
i lärarteamets egna forskningsgrupper eller deras närhet.
Projektet redovisas dels genom en posterpresentation, dels med
individuell webbaserad projektdagbok. Vid posterredovisningen,
som omfattar tre timmar i slutet av tentamensperioden, är
alla kursdeltagare med. Vi försöker i möjligaste mån efterlikna
situationen där ett autentiskt forskningsresultat presenteras på
en riktig konferens. Varje deltagare (student) förväntas alltså
ta del av varje annan grupps poster, på samma sätt som sker
vid de flesta vetenskapliga konferenser. Vi genomför en enklare
kamratbedömning på posternivå, där varje student ska
avge en kort och konfidentiell kommentar om var och en av
övriga postrar. Kursens lärare bedömer förstås också postrarna.
En av svårigheterna är att sätta individuella betyg. Här
använder vi oss av individuella projektdagböcker, som ger
vägledning till de olika individernas insatser inom projektet. Vi
har provat detta under fyra kursomgångar med som mest sju
projekt. Examinationsformen är rolig och motiverande både
för studenterna och lärarna.

Published

2016-08-30