Webbaserat kompletterande kursmaterial

Authors

  • Björn Besserudhagen
  • Erik Nilsson
  • Johanna Olsson
  • Karin Farsäter
  • Laura Malek

Keywords:

webbaserat lärande, webinars, digital undervisning, studieteknik, tillgänglighet

Abstract

Digitaliseringen av dagens samhälle har även nått högskolor och universitet där en ökad tillgänglighet av kompletterande digitalt kursmaterial har blivit möjlig. Universitetet står inför stora förändringar där olika webbaserade verktyg öppnar upp möjligheter för en mer individanpassad och flexibel undervisning. I den här rapporten undersöks hur lärare och studenter vid Lunds universitet använder sig av webbaserade kursmaterial, då främst så kallade webinars, som komplement till den ordinarie undervisningen. Genom litteraturstudier och intervjuer med lärare som implementerat detta i sin undervisning presenteras resultat för hur Lunds universitet arbetar med denna typ av undervisning samt hur den uppfattas av främst lärare. Undersökningar av huruvida denna typ av kompletterande undervisning skulle leda till ett ökat djupinlärande hos studenterna saknas generellt, vilket gör det svårt att dra några säkra slutsatser.

Published

2015-04-24