Studentaktiva föreläsningar
Implementering av 'Hitta-fel quiz' för ökat studentengagemang och lärande i programmeringskurser
Nyckelord:
Studentaktiva föreläsningar, lära av misstag, hitta-fel quiz, mentimeterAbstract
Denna studie lyfter fram flera aspekter av inlärning, inklusive aktivt lärande, kritiskt tänkande och att lära från misstag. Studien ställer frågorna ”Hur kan lärare med hjälp av digitala verktyg öka studenternas deltagande och engagemang under föreläsningar?” och ”Kan studenternas vanliga programmeringsfel användas för att främja djupinlärning, skapa kunskap och öka ämnesförståelsen?”. Genom att implementera ett aktivt lärande moment, i form av ett 'Hitta-fel quiz', på programmeringsföreläsningar syftar studien till att främja djupinlärning samt studenternas aktiva deltagande och engagemang under föreläsningar. Det digitala verktyget Mentimeter används för att skapa och genomföra quizet, samt att samla in studenternas svar. Metoden har tillämpats i två programmeringskurser på LTH och har mottagits väl av studenterna, enligt kursutvärderingar. Resultatet från tentamina på kurserna visar även en minskning av felskrivningar vad gäller felen som tidigare hade diskuterats i quiz-momenten.